Wednesday, July 5, 2017

Raya trip to Perth - Part 1

Aloha...

Dah habis raya? Belum lagiiiiii... Raya tahun ni kitorang buat perangai. 1st raya je kitorang beraya lepas tu pause kejap...

Ni baru nak sambung balik beraya.

First week Syawal orang sibuk beraya, aku sibuk berjalan anak beranak..

Kemana?

Ke bumi Australia. Tapi pegi part yang paling dekat dengan Malaysia je lah. Perth...

Mula nya memang aku anak beranak takde lah plan nak pegi tapi dah semua family aku (mak & adik beradik) takde sini, aku nak raya dengan sape. Baik ikut je raya sama2 kat sana. Kena pulak hari pergi tu birthday aku. Celebrate di awan biru lah..

Kami pergi sana pagi raya kedua (26/6/17) Flight Malindo jam 8am. Gigih keluar rumah kul 4am sampai airport kul 5 lebih. Dapat lah lepak2 sat kat KLIA. Boleh check in awal.

Bila semua dah ada (13orang) kami solat subuh & breakfast. Then baru check in.

Nasib baik jugaklah kami check in awal sebab ada pulak insiden kat imigresen. My mom punya passport tak boleh baca kat laluan scan. Dia kena pergi kaunter. Aku memang kena pergi kaunter sebab bawak my laling princess. Lepas tu anak saudara aku pulak tak lepas. Yang ni nampak macam kritikal sikit. Mak bapak dia sumer dah lepas masuk dah.

Lepas tu dia keluar dari kaunter tu. Rupa2nya sangkut sebab PTPTN..

Terkejut lah mak pak dia sebab dia pun mana habis belajar lagi. Then dorang takde pun apply PTPTN sebab dia dapat MARA. Tapi sebab nak setelkan jugak time tu, bayar jugak on the spot. Nasib baik kakak imigresen tu kasi no kaunter PTPTN KLIA. Nasib baik kaunter PTPTN bukak 24jam tapi tak boleh bayar cash. Nasib baik boleh bayar guna credit card. RM4900 nak kena setel. Kalau tak, tak lepas imigresen. Derang kata ramai yang tak lepas. Merayu macamana pun derang tak boleh tolong kecuali bayar.

So sape2 nak pegi oversea, make sure bayar PTPTN ye... Bayar je berapa mampu janji bayar.

Balik pada citer anak saudara aku tu, lepas dah setel bayar & dia lepas masuk kakak ipar aku apa lagi, call kolej lah. Rupanya kolej tak update PTPTN yang budak ni dapat sponsor MARA. Lebih kurang macam tu lah story dia.

Flight 5jam 45min. Kami sampai sana lebih kuran kul 2pm. Shuttle yang ambik kami kat airport ke apartment dah tunggu.

Sana sekarang ni winter. Sejuk nyaman. Nama je winter tapi takde lah bersalji ye.

Suhu siang dalam 12 - 17 celcius. Malam pulak boleh jatuh bawah 10 celcius. Alhamdulillah time kami pergi tak hujan.

Kat sana memang rasa nyaman, damai & relax. Traffic pun tak sesak. Walaupun office hour sana sama macam kita, tapi tak nampak bila peak hour derang. Mungkin kebanyakkan orang2 sana jalan kaki or naik basikal so takdelah sesak. Public transport pun banyak. Ada bas & train. Bas ada yang free ada yang bayar. Tapi kami tak merasa pun naik bas / train sebab kami stay kat town so boleh jalan kaki.  Lagipun kami sewa kereta sana & drive sendiri.

Drive kat sana pun relax. Driver sana behave. Bayangkan kalau ada yang tak sedar traffic light dah tukar hijau sebab asyik dengan henfon, driver belakang tak akan hon. Derang akan tunggu. Kalau kita nak cross jalan, lebih2 lagi bawak baby / orang tua, derang akan stop kereta kasi kita cross.

Tapi kat sana jangan sampai kena saman ye... Sekali kena terus AUD $500. Bayar on the spot katanya. Boleh guna debit kad or credit card.

Sana memang hidup dorang guna debit / credit card. Sampai parking pun boleh caj kad. Kalau beli groceries pun ada tempat yang takde cashier. Ini masa aku pergi K-Mart kat Mirrabooka town. Ala2 Tesco or Aeon Big lah lebih  kurang tapi banyak supermarket. Kita yang kena scan barang, masukkan dalam plastik then caj kad. Tapi make sure ye dah scan terus masuk plastik & jangan sekali2 try tak scan barang tu ye. Tak tau lah apa akan jadi sebab aku pun taklah try buat macam tu.

Barang kalau ikut duit derang, memang murah. Tapi janganlah nak convert duit kita. Memang terasalah mahalnya.

Thats all for now. Ni aku cerita intro dia je dulu. Lepas ni aku story iternary kami pulak.