Tuesday, February 21, 2012

Mampukah si kecil ini tersenyum

Aloha...

Hanya mahu share tentang kisah sedih adik Faris Nur Daniel, 6 tahun.
Aku tak kenal pun siapa ayah dia. Aku juga tak kenal siapa ibu dia. Tapi bila baca kisah si kecil ni, hati jadi sayu. Sedih dan pilu.Tambah2 bila tengok gambar dia dengan air mata.... Sangat2 seksa.



Gambar ihsan dari blogger2 yang perihatin...

Ok... ada dialog2 sumbang kedengaran begini:-

"Dah tau kos spital swasta tu mahal, kenapa nak hantar ke sana. "

atau

"Dah hantar spital swasta tu mestilah mampu, tapi kenapa nak mintak bantuan ramai??"

Tak perlu lah kita nak pertikaikan itu semua. Nak tolong, tolong je lah. Kalau takde hati nak menghulur bantuan, tolong senyap pun dah cukup bagus. Tolong jugak namanya tu.

Kenapa adik Faris dimasukkan di situ dan mengapa mereka merayukan bantuan, semuanya dah dijelaskan sejelas2nya.

Tidak semestinya sumbangan yang dihulurkan berbentuk wang ringgit. Doa itu juga satu sumbangan. Berdoalah untuk dia. Berdoalah untuk diri sendiri.

Imam al-Bukhari menulis “Bab Du’a al-’Aa’id lil Maridh” (Bab Doa Menziarahi Orang Sakit) dan menyebutkan hadis Aisyah bahawa Rasulullah SAW apabila menziarahi orang sakit atau orang yang menderita sakit itu didatangkan kepada baginda SAW, Baginda mengucapkan (doa yang bermaksud): “Hilangkan penyakit ini, wahai Tuhan bagi manusia, sembuhkanlah, Engkau adalah Maha Penyembuh. Tidak ada kesembuhan selain kesembuhan-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.” (Riwayat al-Bukhari dalam Fathul-Bari No.5675).


Note : Hanya lakukan apa yang termampu.

No comments:

Post a Comment