Monday, September 2, 2013

Asrama

Aloha...

Semalam dah mula bukak online untuk apply Sekolah Berasrama Penuh untuk tingkatan 1 & 4. Semua tu guna result trial exam hari tu lah kot. Sape nak apply boleh masuk sini

Dan semalam jugak, my laling jr dah suruh aku masuk & apply SBP untuk dia. Pilihan dia kalau tak dapat MRSM, dia pilih sekolah Sains. Kat mana? Kat Trengganu. Kuala Selangor tak boleh ke? Hulu Selangor ke..... Yang nak pi jauh2 tu pehal? Aku gertak je suh dia duk asrama..... Bukan suruh pegi betul2 pun.

Aku cakap kat dia.... kalau dia duk asrama, aku nak plan gi jalan2 dengan dedi dia. Kasi dia panas skit.

Dia kata.... "Takpe... tak kisah"

Tapi kalau round Europe, dia nak ikut...

Aku rasa time aku dolu2 takde nak kecoh2 nak kena apply sekolah awal2. Apa2 hal, tunggu result kuar dulu. Situ lah baru menentukan untung nasib. La ni form 2 dorang dah kena tau besar esok nak jadi apa. So dari situ dorang dah kena tekankan subject apa yang patut. Belum lagi PMR, dah kena apply sekolah mana. Bukan main apply je.... kena ikut kite nak jadi apa nati. Dah tau nak jadi apa, baru tau nak kena ambik subject apa and sekolah mana. Sangat2 komplikated...
Zaman kita dulu, ikut je dapat U mana2 pun. Tak dapat, takdenya nak buat rayuan, cari kabel sana sini.

Kalau dulu main letak je cita2 nak jadi apa. Standardlah dulu... kalau tak doktor, lawyer. Tapi time Sains, Maths... pepalih malasnya. Bio, Fizik, Kimia usah citerlah... Kalau dapat credit tu kalau boleh, cikgu yang buat doa selamat. Sekarang ni aliran Sains terbahagi pada berbagai2 Sains. Sains Tulin, Sains Teknikal, Sains Arab..... Haaaa... kat situ kena pilih ikut cita2 kita. Baru aku tau sekarang betapa pentingnya cita2 itu.

Aku memang konfem2 dah tak tercapai cita2 aku...doktor. Laki aku kata orang yang berjaya adalah orang yag dah capai cita2 dia. Dia salah seorang yang dah berjaya... dengan cita2nya menjadi pekerja bank.



No comments:

Post a Comment