Sunday, July 12, 2015

Hujung Ramadhan

Aloha...

Tak sampai seminggu je lagi nak raya. Sana sini dah mula sibuk buat persiapan. Ada jugak yang dah siap2 nak balik kampung. 

Aku...? 

Ingat nak ngemas je semalam tapi pagi2 dah keluar. Nak ambik baju yang aku tempah kat budak ofis. Nak gi zakat, gi tukar sim kad my laling sebab sim kad dia tak boleh masuk kat phone baru. Register lak under nama aku, aku lah kena pegi. Dah memang patut tukar dah phone tu. Petang balik dah penat.

Tapi masak tetap masak....

Semalam masak simple2 je. Sambal udang dulu semalam punya pun ada lagi, panaskan aje.

Masak simple pun, bertambah2 nasik...


Ni sardin masak hitam. Ekceli tak tau tajuk sebenar menu ni tapi dah dia hitam, jadilah sardin masak hitam.

So far aku tak pernah lagi jumpa lauk ni kat mana2 kecuali asrama aku dulu. Kalau tanya kawan2 aku sekolah dulu memang ini menu feberet sumer penghuni asrama. Lagi 1 kenapa panggil sardin hitam sebab hanya Pak Itam Kadir je yang masak lauk ni. So nama pun ambik sempena nama dia kot.

Meh sini nak share resepi. Tak rugi cuba.

Bahan :-

Sardin tak kira cap apa. - Tapi aku guna mackerel cap ayam. Compare to sardin, mackerel ni keras sikit isi dia.
20 biji cili padi di blend - ikut suka pedas
Bawang besar di hiris bulat.
Serai diketuk.
Kicap - aku guna kicap manis kipas udang. Tak perlu letak gula.
Kicap pekat - kalau nak hitam lagi. Aku gak guna pun.
Asam keping 1-2 keping.
Minyak untuk menggoreng. Tak perlu sampai tenggelam sebab nanti nak guna minyak tu untuk menumis. Lagipun minyak akan jadi hitam.

Cara2:-

Ikan mackerel/sardin asingkan sos dia.
Goreng garing. Part ni aku nak warning siap2. Sila sediakan penutup kuali or perisai sebab ikan tu akan meletup2 lain macam sikit. Nak selamat, letak ikan dalam kuali then baru nyalakan api. Tutup kuali. Agak2 dah garing, tutup api, balikkan ikan, hidupkan api. Kalau tak takut meletup, goreng je lah macam goreng ikan biasa. Dah garing, angkat dulu.


Ni rupa dia. Ni pun tak berapa garing sangat.

Guna balik minyak tadi, tumis serai & cili padi blend tadi hingga naik bau/masak.
Masukkan sos sardin tadi & kicap. Kalau guna kicap masin tak perlu letak garam. Kalau kicap manis, letak sikit garam tak perlu gula.
Then campak asam keping.
Dah dapat kehitaman yang diidam, letak bawang.
Dah pecah mintak, gaul dengan ikan yang dah digoreng tadi.

Siap.....

Kalau uols perasan, resepi aku sumer guna bahan2 basic seperti cili, bawang, garam, gula. Tak pernah ada rempah ratus, bawang putih or herba2. 

Sebab aku memang tak guna or jarang sangat guna sumer bende tu. Takde pun kat rumah. Kalau terpaksa guna pun, beli untuk time tu je.

Bawang putih pulak sebab my laling2 tak makan bawang putih sebab dah biasa dengan mum in law aku yang tak makan bawang putih lansung. Tapi derang berdua ni garlic bread makan pulak. 

Boleh kata resepi aku sumernye resepi derhaka. So kalau nak ikut, pandai2 lah adjust ikut keprofessionalan masing2 ye...

P/s : kalau nak resepi sempurna jengok kat blog kawan aku ni. Dia terer sikit masak. 









No comments:

Post a Comment