Tuesday, July 21, 2015

Tragedi & strategi baju raya

Aloha....

Hari tu aku kata nak story sal baju raya. Meh sini ahkak nak citer..... Nak dengar, silakan. Tak nak dengar, gi buat kopi kat dapur.

Tahun ni tema nya "Mak ko ijo, bapak ko ijo, anak2 ko ijo...." kononnya.

Disebabkan aku dah ada kain kaler ijau yang my laling jr beli kat Bangkok tu, makanya dengan perasaan bongkak aku paksa sumer adik beradik aku berkaler ijau jugak. 

Derang sumer lagi steady.... Kebetulan sumer adik beradik & mak aku jenjalan gi Bandung, aku je tak gi. Kat sana derang siap buat baju raya. Ofkos lah ijau. Last2 aku yang kelam kabut.

Kain aku tu dah hantar awal kat tailor. Bulan 4 dah hantar tapi pesan untuk raya. Ukuran pun tak ambik, kononnya dah dekat nak jahit baru amik ukuran takut badan mengecut (kononnya.....). 

Last2 aku mc 2 bulan. Tak dapat keluar2. Dah masuk bulan puasa tailor kol mintak ukuran. Dah kelam kabut.

Itu 1 hal... 

Oleh kerana dah lama hantar sampai lupa kaler baju tu. Tau ijau, tapi ijau camana, main agak2 je.

Sebelum puasa, time cuti sekolah 2 weeks, bawak mlj gi cari baju melayu. Konon2 baju yang dia ambik tu sama dengan baju aku. Kondifen......

Pastu cari lak untuk adik & my laling... Time cari tuk dorang 2 ni, hati dah was2 dah dengan kaler baju aku. Aku suruh tailor tu antar gambar kain aku.
 
 
Ambikkkkk........ Lansung kontra.


Yang ni baju aku dah siap. Dah lah kaler lain, tak sedap lak tu pakai....

My laling princess nye selamat. Hari tu terjumpa kain yang ala2 ijau abang dia, aku beli suruh wan dia buat jubah. Dapatlah jubah & dress. 





Siap match dengan headband lagi....



Ingatkan dah pakaikan jubah, boleh lah menten ayu sopan santun..... sangaaaatttt........



Beli kain 1 meter, ada lebih buat jubah, wan dia buat dress labuh. Bahu sebelah ikat reben.



My laling pulak, pinjam kurta ijau mlj. 

Untuk menyelamatkan keadaan, malam raya tu sesaje redah Jalan TAR.... dapat lah baju kaler yang tak kontra sangat dari dorang2 tu. 

Makanya.... Jadilah tema ijau carca marba.






No comments:

Post a Comment