Friday, July 10, 2015

Kuih raya

Aloha...

Seperti biasa, aku bukannya pengoder tegar kuih raya. Aku bukannya jenis yang nak penuhkan kuih atas meja. Bekas kuih raya pun aku takde.

Tapi adalah 2 - 3 jenis yang aku suka, aku order. Itupun pada orang yang biasa.

Tahun ni aku order choc chip 2 jenis. Sedap punya pasal. 1 lagi semperit. Feberet my 2 orang laling. Tapi sumer tu haruslah diambil dekat2 nak raya. Kalau boleh malam raya tu baru ambik. Kalau tak, tinggal balang je lah macam popia simpul itu hari.

Tiba2 hari ni terdetik pulak rasa nyesal tak reti buat kuih raya. Kalau lah reti...... mc 2 bulan ni mesti berbalang2 kuih raya. Siap amik order lagi. Itu kalau...... malangnya tak reti.

Patutnya minggu lepas cuba2 buat yang senang2. La ni nak buat dah kelam kabut sangat. Nak kemas rumah....

Nak seribu daya kan....

Hari ni gigih cari kuih apa yang mudah, bahan senang cari.

Terjumpa resipi kerepek crabstick. Taktau kerepek or keropok. Rupa cam kuih gunting.

Ni rupanya.... Tada...


Masa penyediaan nya 1-2 jam.

Bahan2 :- 

1 bungkus crabstick.


Serbuk kari & daun kari. Itu aje.


Crabstick di leraikan. Aku hiris nipis then baru leraikan.


Letak 1 sudu serbuk kari & 3 batang daun kari. Katanya crabstick tu dah ada rasa so tak perlu letak garam.


Gaulkan. Aku letak dalam bekas, pas tu goncang2 kan. Nak gaul dengan tangan nati pecah2 pulak.


Then goreng dalam minyak yang panas. Balik2 kejap je...

Tapi aku tak rasa lagi ni. Malam karang baru nak rasa... Kalau tak cukup rasa, nati aku hapdet sini. 

Tengah2 buat keje ni, dah jatuh berderai pulak tutup periuk kaca... Dah jadi keje nak kutip, sapu, mop.... Dua ekor tu nyebok je.







No comments:

Post a Comment