Thursday, July 9, 2015

Menu raya

Aloha....

Dah nak ujung2 Ramadhan ni. Ada yang gigih mengejar amal ibadat, ada yang gigih mendistribute kuih or baju raya, ada yang gigih bershopping dan ada yang gigih gugel resepi untuk menu raya. Aku lah tu....

Plan tahun ni raya kat sini je. Adik beradik kebetulan sumer turn raya sini so takde sape balik. Ekceli kami tak sangat ikut turn tu. My mom memang jenis tak kisah anak2 dia nak balik mana dulu. Tu kadang2 berterabur plan sape balik sana dulu sape balik kendian.

Selalunya atleast ada 1 family yang balik dulu kat kampung. Takkan nak biar my mom sorang2 kan... Nak jadi si tanggang??

Tapi kali ni komitmen dah ada tambah sikit buat menantu2 kat sini. 

My laling dah tentu2 nak kena siapkan abah dia dulu kat sini. Sejak abah kena stroke, itulah rutin dia. Ya.... adik-beradik lain ada. Tapi rasanya tanggungjawab tu dah lebih kepada dia. Setiap hari dia yang berulang tengok abah. Selalunya tengahari. Seminggu 2 kali dia akan bawak aku & my laling princess sebelah malam. Abang ipar akan datang weekend aje sebab duduk jauh sikit. Adik dia pun datang weekend. Kakak dia tengok time. Selang sehari kot....

So raya ni, dia rasa dah tanggungjawab dia untuk sediakan persiapan untuk mak abah dia. Dah tentu2 tak dapat balik kampung sebelum raya.

Kesian kat my mom. Abang aku pun nak kena siapkan rumah mak mertua dia since bapak mertua dia dah takde. 

Kakak & adik aku memang raya ikut turn. This year turn sini. Nasib baik jugak lah inlaw adik beradik aku sumernya kat sini.

Atas perbincangan bersama, nampaknya my mom yang kena datang beraya sini. (Ini bukan sebab menyahut seruan 'pak menteri' yang kata jangan balik kampung sebab GST tu. Tapi sebab2 seperti yang aku story tadi lah.)

See... I told you. My mom very understanding & sporting. Kalau tengok drama melayu kat tv, tidak boleh tidak, kena balik jugak. Itu kalau dapat mak mertua macam Nyonya Mansor. Kalau dapat yang baik sangat.... "takpelah nak.... kau pegi lah raya sana. Mak redho..." sambil menangis air mata darah.

Ini contoh....... drama melayu. Ada lagi ke realiti macam tu?

Tak abis lagi kesah aku ni. Panjang sikit kali ni nak bebel...

Aku ingat, mak dah raya sini ada chance lah nak escape dari melibatkan diri kat dapur ni. Sebab dia akan stay rumah abang aku. Kat situ selalunya dah ada orang sediakan. My sis inlaw pun dah tanya tekak sorang2 nak makan apa. Senang dia nak order.... Order, bukan buat. 

Tapi.... malam tadi my laling tanya. 

"Raya nanti sape nak masak kat rumah mak?..." Rumah mak dia lah tu.

Haaaa???? Tanya aku ke? Kenapa tak tanya kakak dia? Rasa terpukul pulak... Desyummmm!!!!!!

Ok lah, ok lah.... I buat kuah kacang & nasik impit je. Rendang2 thing & ketupat palas thing (ni wajib) i serender. Pass kat orang lain. Kalau takde sape nak buat, dengor je lah sambil salam raya cium tangan abah bebel suh cari ketupat palas. 

Ekceli mak boleh masak lagi tapi tengok keadaan dia sekarang macam kesian je. Maybe sebab pikiran dia kusut tengok abah macam tu. Selalunya sumer bende abah sediakan. Abah pegi pasar, siang daging, ayam.... sediakan bahan nak masak. Sekarang ni dia kena harapkan anak2. 

Satu peel mak mertua aku ni dia jenis susah sangat nak mintak tolong anak2. Dia selalu cakap, dia malu dengan menantu2.... Dia segan dengan anak2...

Part ni memang aku rasa sedih sangat. Selalunya saper2 balik akan check dapur apa yang ada apa yang kena beli. Namun dia nak suruh lah anak2 beli walaupun garam gula, tidak sama sekali. Kalau dia cakap kat abah, baru abah cakap kat kitorang apa yang nak kena beli. Tapi konfem2 lah ada penambahan. Tu yang mak selalu marah...

So, makanya..... sebagai menantu pilihan, isteri mithali kepada my laling, officially i'm incharge of kuah kacang.

Tapi otak ni ligat jugak memikirkan..... kalau suruh my mon buatkan then malam raya pegi ambik kat ampang, pun brilliant jugak.

Tengok lah nanti.....

Ni menu berbuka semalam. Semua ikut aku nye tekak. Sanggup tunggu ml balik bawak serai walaupun 2 rumpun serai ada depan rumah orang depan nu. 


Gulai lemak cili padi daging.


Kambing goreng. Kambing ni aku beli dah siap marinate untuk buat lamb chop. Tapi aku potong kecik2, goreng.


Bendi + telo ni versi terkurang garam. Selalu makan tapi tatau buat. Resepi dapat dari orang depan umah yang ada pokok serai 2 rumpun tu. 

P/s:- aku pun tak paham kenapa nak tanam sampai 2 rumpun tu. Tapi tak nak lah menyuarakan.... Ahaks...











No comments:

Post a Comment